Optimism i fordonsindustrin


den 12 december 2013  - Av Charlotte Wotz Ader 
FKG:s konjunkturbarometer visar på försiktig optimism inom fordonsindustrin.


 
Foto: Colourbox
89 procent av leverantörerna inom fordonsindustrin ser positivt eller mycket positivt på framtiden. Det visar FKG – Fordonskomponentgruppens konjunkturbarometer, Vägvisaren, som presenterades på tisdagen.

– Det finns en optimism i branschen efter ett 2012 med pressad lönsamhet, säger Fredrik Sidahl, VD för FKG.

Mats Rogbrant, VD för teknikkonsultföretaget HRM Engineering i Göteborg med 100 anställda, delar den bild som FKG:s konjunkturbarometer visar.

Läs också: Rekordstort intresse för Stora Leverantörsdagen 2013

– Alla våra system talar för en uppgång av projekt hos oss. Den stora risken är att vi inte lyckas med att finna personal, det är brist på unga ingenjörer som vill arbeta inom automotive, säger Mats Rogbrant.
Han berättar att HRM Engineering har startat upp en egen traineeutbildning av nyexaminerade civilingenjörer.

– Den är väldigt lik den klassiska industriskolan som SKF, Volvo med flera tidigare haft, berättar Mats Rogbrant.

Läs också: Svensk leverantörsindustri på väg mot sanningens ögonblick

Bland företagets uppdragsgivare återfinns både Volvo och Nevs samt leverantörer till fordonsindustrin.

Kortarbetstidsvecka
Även inom de tillverkande leverantörsföretagen känns en viss ökning av volymerna. Det säger Pontus Varga, ansvarig för marknad och försäljning på Automatlego i Torsås som arbetar med rörbearbetning.

– Vi har under senare år genomfört en omfattande förnyelse av vår maskinpark och därmed ökat vår förädlingsgrad, samtidigt som vi har fått både nya kunder och framför allt nya kunder utanför automotive, säger Pontus Varga. Vi har också tittat på att utveckla vår export. Bland annat har vi deltagit i FKG:s samlingsmonter på den tyska lastbilsmässan IAA. Vi har sett det som ett träningsläger, försökt lära oss lite av de stora företagen, säger han.

Pontus Varga berättar att finans- och bilkrisen 2008-2009 slog hårt mot företaget.

– Från vår sida såg vi gärna en tysk modell med kortarbetstidsvecka för att bättre kunna parera upp- och nedgångar, menar han.